Центральное духовное управление мусульман - Таврический муфтият - Къабир ʻазаплары ве ниметлери

Къабир ʻазаплары ве ниметлери

إِنَّ الْحَمْدَ لِلَّهِ نَحْمَدهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ وَنَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَهْدِيهِ وَنَعُوذُ بِاللهِ مِن شُرُورِ أَنفُسِنَا وَمِن سَيِّئَاتِ أَعْمَالِنَا، مَن يَهْدِ اللهُ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ وَمَن يُضْلِلْ فَلاَ هَادِيَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أَن لاَ إِلهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ ولا مَثِيلَ له ولا ضِدَّ له ولا نِدَّ له، وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا وحَبِيبَنا وعظيمَنا وقائدَنا وقُرَّةَ أَعْيُنِنا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ وصَفِيُّهُ وحبيبُهُ صَلَوَاتُ اللهِ وَسَلاَمُهُ عَلَيْهِ وَعَلَى كُلِّ رَسُولٍ أَرْسَلَه. الصلاةُ والسلامُ عليكَ سيِّدي يا رسولَ الله. الصلاةُ والسلامُ عليكَ يا سيِّدي يا صاحِبَ الذِّكرَى يا أبا القاسِم يا أبا الزَّهْراءِ يا محمد. أَمَّا بَعدُ عِبَادَ اللهِ، فإني أُوصِيكُمْ وَنَفْسِيَ بِتَقْوَى اللهِ الْعَلِيِّ الْقَديرِ القائلِ في مُحْكَمِ كتابِه:

﴿ يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ﴾

Аллаhкъа хамд олсун, О бизге ярдым ве бизни афу этсин деп, Ду’а` япамыз. Бизни шерден ве яманлыкътан къорчаласын деп, Онъа ялварамыз. Кимге Аллаh Акъикъий ёлуны берди, ич кимсе оны бу ёлдан айырмаз. Амма кимге Аллаh Акъикъий ёлуны бермеди, ич кимсе оны къорчаламаз. Аллаh къусурсыз, ич бир шейге ве ич бир кимсеге мухтадж дегиль эм де Онъа бенъзеген ёкъ.

Шеhадет этем, Аллаhтан башкъа иляh ёкъ, Онынъ ортагъы ёкъ ве шеhадет этем Мухаммад ﷺ Аллаhнынъ къулу ве Пейгъамбери.

Аллаhнынъ къуллары! Такъвалы олмагъа эпинъизни давет этем. Такъвалыкъ – бу фарзларны япмакъ ве гуняхлардан къачынмакътыр.

Аллаh Пейгъамбер Мухаммад ‘алейhиссалямгъа шереф ве хайыр багъышласын деп, ялварамыз. Бизим Пейгъамберимизге ве башкъа эписи Пейгъамберлерге ве оларнынъ девамджыларына салят ве селям олсун.

Юдже Аллаh Къур`анда («Таhа» Суреси, 114 Аети) буюра:

﴾وَقُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْمًا﴿

Манасы: «Айт: Аллаhым! «Манъа даа зияде бильги багъышла».

Мукяллафнынъ вазифесине кире: Пейгъамбер Мухаммад ‘алейhиссалямнынъ айткъанларына, давет эткенлерине ве бундан, къабирде Мункяр ве Накир Мелеклернинъ соравы эм де къабирде ‘азаб ве нимет олгъанына инанмасыдыр.

Мукъаддес Къур`анда ве Хадисте къабир ‘азабы акъкъында ачыкъ-айдын айтыла.

Аллаh Та‘аля буюрды («Гъафир» Суреси 46 Ает):

﴾النَّارُ يُعْرَضُونَ عَلَيْهَا غُدُوًّا وَعَشِيًّا وَيَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا ءَالَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذَابِ﴿

Манасы: «Олар къабирлеринде саба ве акъшам джеhэннем атешини корерлер. Къыямет куню кельгенде фирʻаунгъа таби олгъанлар ʻазапнынъ энъ кучьлюсине огърайджакълар». Бу Аетте анълатыла ки, эр кунь саба ве акъшам кяфирге къабирде онынъ ери косьтериледжек.

Имамлар Аль-Бухарий ве Муслимнинъ Анастан ривает эткен Хадис-и шерифте Пейгъамбер Эфендимиз ﷺ шойле буюрды:

إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا وُضِعَ فِي قَبْرِهِ وَتَوَلَّى عَنْهُ أَصْحَابُهُ إِنَّهُ لَيَسْمَعُ قَرْعَ نِعَالِهِمْ، إِذَا انْصَرَفُوا أَتَاهُ مَلَكَانِ فَيُقْعِدَانِهِ فَيَقُولانِ: مَا كُنْتَ تَقُولُ فِي هَذا الرَّجُلِ مُحَمَّدٍ؟ فَأَمَّا الْمُؤْمِنُ فَيَقُولُ: أَشْهَدُ أَنَّهُ عَبْدُ اللهِ وَرَسُولُهُ، فَيُقَالُ لَهُ انْظُرْ إِلَى مَقْعَدِكَ مِنَ النَّارِ أَبْدَلَكَ اللهُ بِهِ مَقْعَدًا مِنَ الْجَنَّةِ فَيَرَاهُمَا جَمِيعًا. وَأَمَّا الْكَافِرُ أَوِ الْمُنَافِقُ فَيَقُولُ: لا أَدْرِي كُنْتُ أَقُولُ مَا يَقُولُ النَّاسُ فِيهِ، فَيُقَالُ: لا دَرَيْتَ وَلا تَلَيْتَ، ثُمَّ يُضْرَبُ بِمِطْرَقَةٍ مِنْ حَدِيدٍ بَيْنَ أُذُنَيْهِ فَيَصِيحُ صَيْحَةً يَسْمَعُهَا مَنْ يَلِيهِ إِلا الثَّقَلَيْنِ

Манасы: «Къул, мезаргъа къоюлгъан сонъ, оны комип кеткен достларнынъ аякъ сеслерини эшитир. Янына эки Мелек келир ве оны отуртып, «Мухаммад акъкъында не айта эдинъ?» сорарлар. Му`мин олгъан, «Мен билем, шаатлыкъ этем, юрегимнен инанам ве тилимнен айтам ки, Мухаммад Аллаhнынъ къулу ве Ресули», деп айтар. Мелеклер де: «Джеhэннемде сенинъ ичюн азырлангъан ерге бакъ, Аллаh оны санъа Дженнеттеки ерге денъиштирди», дерлер. Ве о эки ерни корер». (Мелеклернинъ суалине) кяфир я да мунафикъ: «Бильмейим, мен онынъ акъкъында адамларнынъ айткъаныны айта эдим», дер. Мелеклер де: «Бильмединъ ве джевап берип оламадынъ», деп, оны бир демир чёкючнен арттан къулакълары арасына ойле урарлар ки, онынъ багъыргъаныны инсан ве джиннлерден гъайры бутюн этрафтакилер эшитир».

Мунафикъ-кяфир – о озюни мусульман киби алып бара ве озь имансызлыкъны гизлей.

Къабир ʻазапларындан: меселя, кяфирлернинъ ве тёвбе этмеген, писликтен беденини темизлемеген, инсанларнынъ араларыны бозгъанлар гуняхкяр-мусульманларнынъ джесетлери къабирде сыкъыладжакъ.

Тёвбе этмеген гуняхкяр-мусульманларнынъ аллары бойле оладжакъ:

– бирилерини Аллаh багъышлар ве олар къабирде ‘азаб чекмеджеклер;

– башкъалары къабирде вакъытынджа ‘азаб чекеджеклер, амма сонъ оларнынъ ‘азаплары битеджек ве къалгъан ‘азапларыны о бир дюньяда аладжакълар.

Амма Шариʻатны тамамен кутькен ве гунях япмагъан мусульманлар айры бир савап къазаналар ве къабир ниметлерини алалар.

Ибн Хиббанرحمه الله  ривает эткенине коре, Пейгъамбер Эфендимиз  ﷺбуюрды:

إِذَا قُبِرَ الْمَيِّتُ أَوِ الإِنْسَانُ أَتَاهُ مَلَكَانِ أَسْوَدَانِ أَزْرَقَانِ يُقَالُ لأَحَدِهِمَا مُنْكَرٌ وَلِلآخَرِ نَكِيرٌ فَيَقُولانِ لَهُ: مَا كُنْتَ تَقُولُ فِي هَذَا الرَّجُلِ مُحَمَّدٍ؟ فَهُوَ قَائِلٌ مَا كَانَ يَقُولُ. فَإِنْ كَانَ مُؤْمِنًا قَالَ: هُوَ عَبْدُ اللهِ وَرَسُولُهُ أَشْهَدُ أَنْ لا إِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، فَيَقُولانِ لَهُ إِنْ كُنَّا لَنَعْلَمُ أَنَّكَ لَتَقُولُ ذَلِكَ، ثُمَّ يُفْسَحُ لَهُ فِي قَبْرِهِ سَبْعِينَ ذِرَاعًا فِي سَبْعِينَ ذِرَاعًا وَيُنَوَّرُ لَهُ فِيهِ، فَيُقَالُ لَهُ نَمْ، فَيَنَامُ كَنَوْمِ الْعَرُوسِ الَّذِي لا يُوقِظُهُ إِلا أَحَبُّ أَهْلِهِ حَتَّى يَبْعَثَهُ اللهُ مِنْ مَضْجَعِهِ ذَلِكَ

Манасы: «Къул комюльген сонъ, онынъ янына къара-мавы тюсюнде Мункяр ве Накир адлы эки Мелек келип: «Мухаммад акъкъында не айта эдинъ? – деп сорарлар. Ольген адам бу дюньяда айткъанларынынъ айнысыны айтаджакъ. Му`мин: «О Аллаhнынъ къулу ве Ресулидир. Шеhадет этем, Аллаhтан башкъа иляh ёкътыр. Ве шеhадет этем, Мухаммад Аллаhнынъ къулу ве Ресули», дер. Мелеклер де: «Биз сенинъ бойле айтаджагъыны биле эдик», дерлер. Бундан сонъ къабири, узунлыгъына ве кенълигине етмиш тирсек къадар кенишлер ве айдынланыр. Мелеклер онъа «Юкъла», дерлер ве му`мин янъы эвленген киби, Ахирет кунюне къадар раат юкълайджакъ».

Такъвалы мусульманлар къоркъу ве кедер дуймайлар. Аллаh оларнынъ юреклерини къавийлештирир ве олар Мункяр ве Накир Мелеклерни корьгенде къоркъмайджакълар. Къабир ниметлернинъ биринден – бу Дженнет къокъусыны ис этмек ве оларнынъ къабири ешилликнен тола. Мусульман къоркъу, ялынъызлыкъны дуймаз, чюнки Аллаh оны къорчалай.

Инанмакъ керек ки, къабирде джан олюге къайта ве о къабирде олгъанларыны дуя, анълай ве этрафтаки сеслерни эшите. ‘Абдуллаh ибн ‘Амр رحمه الله  ривает этти ки, Аллаhнынъ Ресули ﷺ Мункяр ве Накир Мелеклери акъкъында анълаткъанда ондан сорадылар:

أَتُرَدُّ عَلَيْنَا عُقُولنَا يَا رَسُولَ الله؟

Манасы: «Эй, Аллаhнынъ Ресули! Къабирде бизге акъылымыз къайтамы?»

Пейгъамбер Мухаммад ﷺ бойле джевап берди:

نَعَمْ كَهَيْئَتِكُمُ الْيَوْمَ

Манасы: «Эбет, шимдики олгъаны кибидир».

Эм де Ибн ‘Абдуль-Барр Ибн ‘Аббастан, Аллаh олардан разы олсун, Пейгъамбер Мухаммад ‘алейhиссалямнынъ бойле сёзлерини ривает этти:

مَا مِنْ أَحَدٍ يَمُرُّ بِقَبْرِ أَخِيهِ الْمُؤْمِنِ كَانَ يَعْرِفُهُ فِي الدُّنْيَا فَيُسَلِّمُ عَلَيْهِ إِلا عَرَفَهُ وَرَدَّ عَلَيْهِ السَّلامَ

Манасы: «Эр ким бу дюньяда бильген дин къардашынынъ къабир янындан кечкенде онъа селям берсе, олю исе оны таный ве селямлай».

Бильмек керек ки, къабирде къуйрукъ кемигинден гъайры бутюн беден чюре. Такъвалы мусульманларнынъ джаны бундан сонъ Дженнетте оладжакъ. Тёвбе этмейип ольген гуняхкяр мусульманларнынъ джесети чюрюген сонъ джаны кок ве ер арасында оладжакъ. Базыларнынъ джаны кокнинъ биринджи къатында оладжакъ. Кяфирлернинъ джаны исе джесети чюрюген сонъ «сидджин»де булуна. Бу ерни Аллаh яратты, анда кяфирлернинъ джанлары булунаджакъ. Шаhидлер ольген сонъ оларнынъ джанлары бирден Дженнетке котериледжек ве анда ниметте оладжакълар. Ве бу ниметни оларнынъ бедени къабирде де дуяджакъ. Юдже Аллаh шаhидлернинъ беденлерини чюрюмезден къорчалай. Эм де Пейгъамберлернинъ беденлери чюрюмей, олар къабирде тиридирлер Намаз къылалар. Аллаh базы эвлияларнынъ беденлерини де чюрютмей. Мелеклер Мункяр ве Накир Пейгъамберден ﷺ соргъу япмайлар.

Пейгъамбер Мухаммад ﷺ айтты:

الأَنْبِيَاءُ أَحْيَاءٌ في قُبُورِهِمْ يُصَلُّونَ رواه البيهقي وصحّحه

Манасы: «Пейгъамберлер къабирлеринде тиридирлер ве намаз къылалар.» Имам Аль-Байhакъый ривает этти ве бу Хадиснинъ акъкъына «Сахих» айтты.

Эм де къабирде шаhидлер ве Шариʻат боюнджа пишкинлик чагъына кельмеген балалар соргъудан кечмеджеклер.

Керчектен де, икметли адам бу дюньяда ойле яшай ки, онъа о бир дюньяда файда олсун.

Бир алим адам бойле деди:

وَلَدَتْـكَ أُمـُّكَ يَا ابْنَ ءَادَمَ بَاكِيًا          وَالنَّاسُ حَوْلَكَ يَضْحَكُونَ سُرُورًا

فَاحْرِصْ عَلَى عَمَلٍ تَكُونُ إِذَا بَكَوْا             فِي يَوْمِ مَوْتِـكَ ضَاحِكــًا مَسْرُورًا

Манасы: «Эй, адам! Хатырла ки, сени ана догъургъанда этрафтакилер кулип, догъгъанына къувана эдилер. Акъыллы ол! Ойле яп ки, сен ольген куню эр кес сенинъ артындан агълагъанда, сен кулерсинъ ве къуванырсынъ, чюнки бу дюньяны селяметнен терк эттинъ».

Биз мусульман олгъанымыз ичюн Аллаhкъа шукюр этемиз, чюнки бу буюк бахшыштыр. Аллаh бизни багъышласын ве эки дюньяда хайыр берсин.

هَذَا وَأَسْتَغْفِرُ اللَّهَ لِي وَلَكُمْ

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

إِنَّ الْحَمْدَ لِلَّهِ نَحْمَدهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ وَنَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَهْدِيهِ وَنَعُوذُ بِاللهِ مِن شُرُورِ أَنفُسِنَا وَمِن سَيِّئَاتِ أَعْمَالِنَا، مَن يَهْدِ اللهُ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ وَمَن يُضْلِلْ فَلاَ هَادِيَ لَهُ، والصلاةُ والسلامُ على سيِّدِنا محمد الصادِقِ الوَعْدِ الأَمينِ وعلى إِخْوَانِهِ النبيِّين والمُرسَلين. ورَضِيَ اللهُ عن أُمَّهاتِ المُؤمنين وآلِ البيتِ الطَّاهِرِين وعن الخُلَفَاءِ الرَّاشِدين أبي بكرٍ وعمرَ وعُثْمانَ وعليّ وعن الأَئِمَّةِ المُهْتَدِين أبي حنيفةَ ومالكٍ والشَّافعيِّ وأحمدَ وعن الأولياءِ والصالحين. أمَّا بعدُ عِبَادَ اللهِ فإنِّي أُوصِيكُمْ وَنَفْسِيَ بِتَقْوَى اللهِ العَليِّ الْعَظِيمِ فَاتَّقُوهُ.

واعْلَمُوا أنَّ اللهَ أمَرَكُمْ بِأَمرٍ عظيمٍ، أَمَرَكُم بالصلاةِ والسلامِ على نبيِّهِ الكَريمِ فقال في مُحْكَمِ تَنْزِيلِهِ: ﴿ إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ ۚ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا﴾
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى سَيِّدِنَا إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا إِبْرَاهيمَ وَبَارِكْ على سيّدِنا مُحمدٍ وَعلى آلِ سيِّدِنا مُحمدٍ كما بارَكْتَ على سيِّدِنا إبراهيمَ وعلى آلِ سيدِنا إبراهيمَ في العالَمِينَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيد

اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ الأَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَالأَمْوَات