Аллаh акъкъында бильги

Категория: Джума хутбеси Просмотров: 3876

إِنَّ الْحَمْدَ لِلَّهِ نَحْمَدهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ وَنَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَهْدِيهِ وَنَعُوذُ بِاللهِ مِن شُرُورِ أَنفُسِنَا وَمِن سَيِّئَاتِ أَعْمَالِنَا، مَن يَهْدِ اللهُ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ وَمَن يُضْلِلْ فَلاَ هَادِيَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أَن لاَ إِلهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ ولا مَثِيلَ له ولا ضِدَّ له ولا نِدَّ له، وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا وحَبِيبَنا وعظيمَنا وقائدَنا وقُرَّةَ أَعْيُنِنا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ وصَفِيُّهُ وحبيبُهُ صَلَوَاتُ اللهِ وَسَلاَمُهُ عَلَيْهِ وَعَلَى كُلِّ رَسُولٍ أَرْسَلَه. الصلاةُ والسلامُ عليكَ سيِّدي يا رسولَ الله. الصلاةُ والسلامُ عليكَ يا سيِّدي يا صاحِبَ الذِّكرَى يا أبا القاسِم يا أبا الزَّهْراءِ يا محمد. 
أَمَّا بَعدُ عِبَادَ اللهِ، فإني أُوصِيكُمْ وَنَفْسِيَ بِتَقْوَى اللهِ الْعَلِيِّ الْقَديرِ القائلِ في مُحْكَمِ كتابِه: 
﴿ يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ﴾ 

Юдже Аллаhкъа хамд олсун! Онъа тенъ (равного) ве ошагъан ич бир шей ёкъ. Аллаh кяинатны ич бирисининъ ярдымынен яратты. Эбедий Яратыджыгъа хамд олсун, О къусурсыз, сынъырсыз, акъылнен тасавур этильмеген, тараф ве мекян яратылмаздан эвель бар эди. Аллаhкъа ич бир шей ошамай, О эр шейни эшите ве коре.

Ресуллерден ве Пейгъамберлерден энъ улу олгъан Мухаммад ﷺ ‘Абдуллаhнынъ огълуна салят ве селям олсун. Ве бутюн онынъ несилине ве сахабелерине де селямлар олсун. Эм де башкъа бутюн Пейгъамберлерге салят ве селям олсун.

Екяне Яратыджыгъа такъвалы ве итаатлы олмагъа эр кесни давет этем. Эр вакъыт Шари‘атны кутьмек ве Ахирет кунюне азырланмакъ керек. Шу куню хакъ итикъады олмагъан инсанларгъа не мал, не пара не де балалары ярдым этип оламазлар.

Юдже Аллаh Къур`анда буюрды:

﴿فَاعْلَمْ أَنَّهُ لا إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَاسْتَغْفِرْ لِذَنبِكَ وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ﴾

Манасы: «Биль ки, Аллаhтан башкъа Иляh ёкъ ве гунахларындан тёвбе эт».

Пейгъамбер Мухаммад ﷺ айтты:

أُوصِيكُمْ بِأَصْحَابِي ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ ثُمَّ يَفْشُو الْكَذِبُ حَتَّى يَحْلِفُ الرَّجُلُ وَلا يُسْتَحْلَفُ وَيَشْهَدُ الشَّاهِدُ وَلا يُسْتَشْهَدُ، أَلا لا يَخْلُوَنَّ رَجُلٌ بِامْرَأَةٍ إِلا كَانَ ثَالِثُهُمَا الشَّيْطَانُ، عَلَيْكُمْ بِالْجَمَاعَةِ وَإِيَّاكُمْ وَالْفِرْقَةِ فَإِنَّ الشَّيْطَانَ مَعَ الْوَاحِدِ وَهُوَ مِنَ الاثْنَيْنِ أَبْعَدُ، مَنْ أَرَادَ بُحْبُوحَةَ الْجَنَّةِ فَلْيَلْزَمِ الْجَمَاعَةَ، مَنْ سَرَّتْهُ حَسَنَتُهُ وَسَاءَتْهُ سَيِّئَتُهُ فَذَلِكَ الْمُؤْمِنُ.

Манасы: «Меним сахабелериме ве оларнынъ артындан кеткенлерге таби олунъыз. Ондан сонъ ялан даркъатылыр, инсанларгъа риджа этмеселер де, олар кене де ант этеджеклер Ве оларгъа ич кимсе риджа этмесе де, олар кене де шаатчылыкъ япаджакълар. Эркек ве къадын ялынъыз къалсалар, оларнен берабер учюнджиси шейтандыр. Джамаатнен берабер олунъыз ве болюнменъиз, чюнки шейтан ялынъыз къалгъангъа якъындыр. Дженнетте юксек дереджеде олмагъа истегенлер джемаатнен олсун. Кимни озь хайыр амеллери къувандыра, ярамай амеллери исе онъа кедер кетирсе – бу иман эткенлердендир».

Джамаат бу джемиетнинъ чокълугъыдыр. Бу джемааткъа итикъат бакъымындан  фаркъы олмагъан инсанлар кире, чюнки Пейгъамберимиз Мухаммад ﷺ джемаатнынъ кеткен ёлу - Ахиретте къуртулув ёлудыр. Аллаhкъа хамд олсун ки, бизим вакътымызда мусульманларнынъ сайысы миллионлар инсанларнен ибарет.

Бутюн Ислям алимлери Аллаhнынъ бар олгъанына ве Аллаh бутюн къусур ве нокъсанлыкълардан пак олгъанына инаналар ве башкъаларына огретелер. Аллаh мекян ве сынъыргъа мухтадж дегиль. Яратылгъан эр шейнинъ бир аджми, белли васыфы бар ве эр шей онъа там да бойле васыфларны берген Яратыджыгъа мухтадждыр.

Имам Зайнуль-‘Абидин ‘Алий ибн Хусайн бойле деди:

أَنْتَ اللهُ الَّذِي لا تُحَدُّ

Манасы: «Сен – Аллаhсын, ве Санъа сынъыр махсус дегильдир».

Яни Аллаhкъа аджим махсус дегиль. О - джысым ве несне дегильдир. Аллаhкъа яраткъанларнынъ васыфлары хас дегиль. Онъа кенълик, узунлыкъ, юксеклик, ренк, леззет, къокъу эм де арекет ве арекетсизлик аит дегиль.

Чокъ вакъыт кечкен сонъ имам Абу Джа‘афар Ат-Тахауий Аhлюс-суннаh уаль-джама`атнынъ итикъатыны озь китабында бойле анълатты:

تَعالى عَنِ الْحُدُودِ وَالْغَاياتِ والأَرْكَانِ والأعْضَاءِ والأَدَواتِ

Манасы: «Аллаh сынъырлардан, янлардан, кенарлардан, буюк ве кучюк азалардан юджедир. Ве яратылгъанларны къушаткъан алты тараф (яни: сагъ, сол, алт, усть, ог, арт) Аллаhны къушатмай (сарып алмай)».

Бунъа ошагъан манасыны селефи имамлар (Пейгъамбер Мухаммад ﷺ вакъытында ве сонъ учь асырда яшагъан мусульман) Ахмад ибн Ханбаль ве Зун-Нун Аль-Мисрий анълаттылар:

مَهْمَا تَصَوَّرْتَ بِبَالِكَ فَاللهُ بِخِلاَفِ ذَلِكَ

Манасы: «Акъылынъа нени кетирсенъ, Аллаh онъа ошамай».

Бу итикъатны акъыл ве Къур`ан тасдикълай. Къур`анда («Аш-Шура`» Суреси, 11 Аетте) бойле денъиле:

﴿لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَىْءٌ﴾

Манасы: «Аллаh ич бир шейге бенъземей, О эр шейни эшите ве коре».

Бу Аетнинъ башында бильдириле ки, Аллаh ич бир шейге бенъземей. Ондан сонъ айтыла: «О эр шейни эшите ве коре». Аетнинъ манасындан анълашыла ки, Аллаh ич бир шейге бенъземей, Онынъ эшитмеси ве корьмеси яратыкъларнынъ эшитмеси ве корьмесине ошамай. Аллаhу Та‘аля бутюн эшитильген ве корюльгенини къулакъ, козь ве башкъа азаларгъа ихтиядж олмадан коре ве эшите. Аллаhнынъ бутюн Сыфатлары яратыкъларнынъ сыфатларына бенъземей.

Чокъ Хадислерде Пейгъамбер Мухаммад ﷺ чокълукънен (большенство) олмагъа давет эте эди. О деди:

وَإِنَّ هَذِهِ الْمِلَّةَ سَتَفْتَرِقُ عَلَى ثَلاثٍ وَسَبْعِينَ فِرْقَةً ثِنْتَانِ وَسَبْعُونَ فِي النَّارِ وَوَاحِدَةٌ فِي الْجَنَّةِ وَهِيَ الْجَمَاعَةُ

Манасы: «Бу джемаат етмиш учь фыркъаларгъа айырылыр, олардан 72си джеhэннемде оладжакъ, тек бириси Дженнетке киреджек, бу да чокълукътыр.»

Умметимизнинъ чокълугъы исе Аллаh акъкъында догъру итикъада саиптир .

Башкъа Хадисте бойле буюрыла:

إِنَّ أُمَّتِي لاَ تَجْتَمِعُ عَلَى ضَلاَلَةٍ فَإِذَا رَأَيْتُمْ اخْتِلاَفًا فَعَلَيْكُمْ بِالسَّوَادِ الأَعْظَمِ

Манасы: «Меним девамджыларымдан чокъусы янълыш фикирде бирлешмезлер. Ве эгер сизинъ аранызда анълашмамазлыкъ пейда олса, чокълукънен берабер олунъыз».

Аллаh ич бир шейге бенъземей ве Онъа тенъ олгъан ич кимсе ве ич бир шей ёкъ. Аллаh эбедийдир, яни тек Онынъ башлангъычы ёкътыр. Аллаhтан башкъа эр шейнинъ башлангъычы олгъанына инанмакъ фарздыр. Зерреден ‘Аршкъа къадар джанлы ве джансыз олгъан эр шейни Аллаh яратты, къулларнынъ арекетлерини, акъылларына кельген фикирлерини де Аллаh яратты. Аллаhу Та‘аля ич кимсеге ве ич бир шейге мухтадж олмагъанына, кок ве ерге мухтадж олмагъанына, ‘Аршкъа мухтадж олмагъанына, ерсиз бар олгъанына, кокте веяерде олмагъанына, ‘Аршта отурмагъанына ве ич бир ерге мухтадж олмагъанына инанмакъ керек. Оны акъыл ве фикирнен тасавур этильмейджегине инанмакъ керек. Аллаh эр шейге Къадирдир (Могущественный).

Мусульманлар арасында Аллаh акъкъында даркъалгъан бойле ибаре бар

سُبْحَانَ الَّذِي يُغَيِّرُ وَلاَ يَتَغَيَّرُ

Манасы: «Ким эр шейни денъиштире ве Озю денъишмесе, демек о бутюн къусурлардан юджедир».

Бу сёзлер акъикъаттыр ве мусульманларнынъ керчек итикъатына аиттир. Бу акъкъында имам ‘Алий, Аллаh ондан разы олсун, бойле деди:

كَانَ اللهُ وَلاَ مَكَانَ وَهُوَ الآنَ عَلَى مَا عَلَيْهِ كَانَ

Манасы: «Аллаh эбедий бар эди ве мекян ёкъ эди, мекянны яраткъан сонъ О эп бир мекянгъа мухтадж дегильдир». Буны имам Абу Мансур Ат-Тамимий Аль-Багдадий озюнъ китабында язды.

Аллаh бизге такъвалы олмагъа насип этсин. Бизим иманымызны къуветлештирсин ве гуняхларымызны афу этсин деп, ду’а` этемиз.

نسأل الله تعالى أن يوفّقنا إلى العمل الصالح و يجعلنامن عباده المتّقين

 هَذَا وَأَسْتَغْفِرُ اللَّهَ لِي وَلَكُمْ 
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 
إِنَّ الْحَمْدَ لِلَّهِ نَحْمَدهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ وَنَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَهْدِيهِ وَنَعُوذُ بِاللهِ مِن شُرُورِ أَنفُسِنَا وَمِن سَيِّئَاتِ أَعْمَالِنَا، مَن يَهْدِ اللهُ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ وَمَن يُضْلِلْ فَلاَ هَادِيَ لَهُ، والصلاةُ والسلامُ على سيِّدِنا محمد الصادِقِ الوَعْدِ الأَمينِ وعلى إِخْوَانِهِ النبيِّين والمُرسَلين. ورَضِيَ اللهُ عن أُمَّهاتِ المُؤمنين وآلِ البيتِ الطَّاهِرِين وعن الخُلَفَاءِ الرَّاشِدين أبي بكرٍ وعمرَ وعُثْمانَ وعليّ وعن الأَئِمَّةِ المُهْتَدِين أبي حبيفةَ ومالكٍ والشَّافعيِّ وأحمدَ وعن الأولياءِ والصالحين. أمَّا بعدُ عِبَادَ اللهِ فإنِّي أُوصِيكُمْ وَنَفْسِيَ بِتَقْوَى اللهِ العَليِّ الْعَظِيمِ فَاتَّقُوهُ. 
واعْلَمُوا أنَّ اللهَ أمَرَكُمْ بِأَمرٍ عظيمٍ، أَمَرَكُم بالصلاةِ والسلامِ على نبيِّهِ الكَريمِ فقال في مُحْكَمِ تَنْزِيلِهِ: ﴿ إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ ۚ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا 
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى سَيِّدِنَا إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا إِبْرَاهيمَ وَبَارِكْ على سيّدِنا مُحمدٍ وَعلى آلِ سيِّدِنا مُحمدٍ كما بارَكْتَ على سيِّدِنا إبراهيمَ وعلى آلِ سيدِنا إبراهيمَ في العالَمِينَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيد 
اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ الأَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَالأَمْوَات